Ontvang de nieuwsbrief

Internationale Dag van de Boerenstrijd op Zaterdag 18 april in Antwerpen

Voor onze boeren in de barsten

Precies 30 jaar geleden, op 17 april 1996, werden in Brazilië 21 boeren vermoord in hun strijd om rechten voor boeren en landwerkers. Landloze boeren van de MST-beweging, die opstonden voor de boerenstand, voor toegang tot grond.

Vandaag gaat de strijd voor boerenrechten wereldwijd nog steeds verder, ook in Vlaanderen en België. Kom daarom op zaterdag 18 april naar Antwerpen waar we samenkomen, zij aan zij, boer, landwerker, en iedereen die eerlijk, gezond en gegrond voedsel wilt.

’s Avonds ontmoeten we boerenactivisten van de MST (Brazilië), de Filipijnen en La Via Campesina om terug te blikken op onze geschiedenis, te leren uit onze overwinningen en mislukkingen, en de zaden te planten van lokale en internationale weerstand.

Programma op zaterdag 18 april:
-* 12u30 – 15u00 | Actie aan de Groenplaats, Antwerpen
Patat, (fernand) hutsepot, speeches, info-tafels en muziek.
-* 17u00 | Feest en ontmoeting
Samen vieren we, met RéSAP, MST en iedereen die strijdt voor boerenrechten, 30 jaar boerenstrijd!

Blijf op de hoogte en sluit je aan:

Waarom voeren we actie?

Van elke tien boerderijen in 1980 zijn er vandaag nog drie over. De prijs van landbouwgrond springt door het dak en nieuwe handelsverdragen zorgen ervoor dat de race om schaalvergroting ook mondiaal gereden wordt.

Onder het mom van voedselzekerheid, moet alles sneller, groter, meer. De complexe, gemengde boerderijen die eeuwenlang in evenwicht met de natuur boerden, werden door verschillende beleidskeuzes aangestuurd te vergroten, te intensiveren, te innoveren en te simplificeren. De echte winnaar van dit verhaal is de agro-industrie. Het verkoopt kunstmest, zaad en pesticiden aan de boer, koopt de oogsten op wanneer het uitkomt, en heeft de verwerking en export in handen. Met enorm kapitaal koopt het gronden op en duwt zo de prijs almaar hoger. De agro-industrie, dat miljardenwinsten maakt, op de kap van de boeren, burgers en planeet.

Maar hier en ook elders in de wereld verzetten sociale bewegingen en burgerorganisaties zich tegen de groeiende greep van multinationals op ons voedselsysteem. Miljoenen boeren verenigen zich en kiezen voor solidariteit en diversiteit als tegenmacht tegen het globale kapitaal. In deze wereldwijde beweging ontwikkelt zich een tegenvisie op de manier waarop de wereld van voedsel moet worden voorzien.

Een visie met een concreet alternatief: boerenlandbouw. Een landbouw die een eerlijke verloning garandeert. Waar boerderijen autonoom en solidair zijn met elkaar. Waar de boer zelf kiest over teelt, zaad, mest, technologie, infrastructuur en landbouwproducten. Met zorg voor een leefbare omgeving van mens, dier, plant, boer en natuur. De boerenlandbouw, als grondslag van gemeenschappen, voorziet gezond, lokaal en streekeigen voedsel, dat een recht is van ons allen.

Samen bouwen we een autonoom systeem, en eisen we dat overheden in België en wereldwijd hun verantwoordelijkheid nemen en een klimaat creëren waarin duurzame landbouw kan floreren, ondersteund door eerlijke wetgeving en beleid. We eisen een eerlijke toegang tot grond voor boeren, en een beperking op de buitensporige concentratie en controle van grond door multimiljardairs.

Lees meer over het waarom van deze actie, de geschiedenis van de boerentoren en alternatieven voor ons voedselsysteem in ons narratief!

Geen grond, eet dan stront!

MoBo, Boerenforum en De Landbouwbrigades

Top